Μιλήστε στα παιδιά για τις ορατές και αόρατες αναπηρίες

Η νέα σχολική χρονιά μόλις άρχισε. Το σχολείο ξεκινάει ύστερα από ένα όμορφο καλοκαιρινό διάλειμμα. Ελπίζω να διασκεδάσατε με τα παιδιά σας και να είναι έτοιμα για την επιστροφή στο σχολείο. Καθώς συζητάτε διάφορα θέματα όπως συμπεριφορά, μαθήματα, επιδόσεις στο σχολείο, μελέτη, σας παρακαλώ προσθέστε και την ενημέρωση για την αναπηρία και το να είναι ανοιχτά στη δημιουργία σχέσεων με παιδιά που έχουν κάποια αναπηρία. Σας το ζητάω ως ειδική παιδαγωγός και ως άτομο που έχει εγκεφαλική παράλυση.

Οι γονείς συνήθως προετοιμάζουν τα παιδιά τους για το πώς να συναναστρέφονται αγνώστους, για τη συμπεριφορά τους, πώς να αντιδρούν σε περίπτωση σχολικού εκφοβισμού ή για το πώς θα έχουν καλή απόδοση ως μαθητές. Παρόλα αυτά τα παιδιά σπανίως έχουν διδαχθεί πώς να είναι «ανοιχτά» σε αναπηρίες και ότι είναι ΕΝΤΑΞΕΙ να είναι φίλοι με κάποιον, ασχέτως για το ποιος είναι ή ποια αναπηρία μπορεί να έχει.

Μπορεί να πιστεύετε ότι το παιδί σας ποτέ δεν θα αποκλείσει ή θα κοροϊδέψει κάποιο παιδί με αναπηρία. Είμαι εδώ για να σας πω ότι ακόμη κι αν το κάνει, δεν είναι «κακό». Απλώς δεν είναι προετοιμασμένο να αντιμετώπισει την πίεση να κοροϊδέψει κάποιον που είναι διαφορετικός. Μπορεί επίσης να πιστεύει ότι «θα πέσει στα μάτια σας» αν κάνει παρέα με κάποιον που είναι διαφορετικός. Η ενημέρωση είναι τόσο σημαντική. Τα παιδιά αντιγράφουν τους γονείς τους και παρατηρούν πάντα πώς αυτοί αντιδρούν σε καταστάσεις. Πολύ συχνά, όταν είμαι έξω, πολλοί γονείς φωνάζουν στα παιδιά τους όταν είναι κοντά στο αμαξίδιο μου ή συμπεριφέρονται λες και θα τα πατήσω. Αυτές οι συμπεριφορές διδάσκουν στα παιδιά ότι οι άνθρωποι που κινούνται με αμαξίδιο πρέπει να είναι μόνοι και να αποφεύγονται. Διδάσκουν ότι οι άνθρωποι που κινούνται με αμαξίδιο είναι τρομακτικοί. Σας παρακαλώ σταματήστε να το κάνετε. Εάν το παιδί σας είναι στο δρόμο μας, θα το παρακάμψουμε όπως θα έκανε οποιοσδήποτε άλλος.

Αφήστε τα να μιλήσουν και να κάνουν ερωτήσεις σε κάποιον με αναπηρία. Δείξτε τους ότι είναι απολύτως φυσιολογικό να συναναστρέφονται κάποιον με αναπηρία. Το να συζητάτε με τα παιδιά σας για αναπηρίες είναι καίριας σημασίας. Η ένταξη παιδιών με αναπηρία είναι όλο και πιο συχνή στις τάξεις, όποτε υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να συναντήσουν κάποιο παιδί. Μπορεί ακόμα και ο δάσκαλος ή η δασκάλα να έχει κάποια αναπηρία. Πρέπει να μάθουν ότι τα άτομα με αναπηρία δεν είναι ιδιαίτερα. Είναι ίδιοι με τους υπόλοιπους, αλλά έχουν μια αναπηρία στην οποία προσαρμόζονται. Είναι ανάγκη να τους πείτε ότι είναι εντάξει να είναι φίλοι με κάποιον ανάπηρο, αλλά δεν είναι αποδεκτό να τον κοροϊδεύουν, να ασκούν εκφοβισμό ή να μην τον εντάσσουν στην παρέα.

Όταν κάνετε πάρτυ, σας παρακαλώ μην ξεχνάτε να καλείτε ένα παιδί με αναπηρία. Όταν ήμουν μικρή πληγωνόμουν αφάνταστα όταν οι συμμαθητές μου μιλούσαν για το πάρτυ που πήγαν το Σαββατοκύριακο στο οποίο εγώ δεν ήμουν ποτέ καλεσμένη. Ήξερα ότι αυτό γινόταν, επειδή είχα εγκεφαλική παράλυση.

Δεν ξέρω πώς να εξηγήσω πόσο σημαντική είναι η συζήτηση με τς παιδιά σας για την αποδοχή της διαφορετικότητας. Δεν είναι ποτέ αποδεκτό να κοροϊδεύουν κάποιον για κάτι στο οποίο δεν είχε επιλογή, όπως το περπάτημα, ο λόγος, ακόμα και η ικανότητα μάθησης. Δεν είναι αποδεκτό να είσαι εναντίον κάποιου μόνο και μόνο επειδή είναι διαφορετικός. Εάν οι άλλοι κοροϊδεύουν ή πειράζουν κάποιον, απλά δεν χρειάζεται να συμμετέχεις. Σταθείτε συμπαραστάτες, προστατέψτε κάποιον που κοροϊδεύουν. Φερθείτε με σεβασμό όπως θα θέλατε να φερθούν και σε εσάς. Σας ευχαριστώ και εύχομαι σε κάθε μαθητή καλή σχολική χρονιά.

 

Τζέσικα Γκρόνο
Απόδοση: Φλώρα Στεφάνου
Πηγή: The Mighty
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s