Πρώιμη παρέμβαση (και στην Κρήτη)

Ένα από τα πιο ελπιδοφόρα νέα για τη φροντίδα σημαντικής μερίδας πρόωρων μωρών στην Ελλάδα μάς έφτασε από τα Χανιά, όπου άρχισε να λειτουργεί και εκεί, στο τοπικό παράρτημα της ΕΛΕΠΑΠ, το πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης βρεφών. Το πρόγραμμα παρακολουθούν περίπου 28-30 βρέφη από τα Χανιά και το Ηράκλειο, σύμφωνα με την επιστημονικά υπεύθυνή του, την παιδονευρολόγο Λένα Σκουτέλη. Πρόκειται για πρόωρα και τελειόμηνα βρέφη με πολλές παθολογίες, παιδάκια με γενετικές διαταραχές, σύνδρομα κ.λπ. Η είδηση μάς κάνει πραγματικά χαρούμενους, διότι χάρη στην πρώιμη παρέμβαση, ένας μεγάλος αριθμός παιδιών με εν δυνάμει κινητικά, ψυχοκινητικά και αναπτυξιακά προβλήματα έχουν την ευκαιρία να τα αποφύγουν και να ζήσουν μια ζωή χωρίς αυτά. Και αυτό επειδή η δουλειά που γίνεται στα πολύ πρώτα χρόνια της ζωής ενός ανθρώπου βοηθάει στην ομαλή ανάπτυξη του εγκεφάλου και είναι καθοριστική για τη μετέπειτα εξέλιξή του.

Τα αποτελέσματα της πρώιμης παρέμβασης είναι γνωστά από την εφαρμογή των τεχνικών της σε διεθνές επίπεδο, αλλά και από την εμπειρία των ειδικών στην Αθήνα, όπου και πρωτολειτούργησε το Κέντρο Πρώιμης Παρέμβασης Βρεφών το 2012 στις εγκαταστάσεις της ΕΛΕΠΑΠ και είναι πολύ ενθαρρυντικά. Για παράδειγμα, το μεγάλο στοίχημα της βάδισης έχει κατακτηθεί από το 60% των βρεφών της ΕΛΕΠΑΠ που είναι υψηλοτάτου κινδύνου για κινητικές διαταραχές και αυτό μέχρι την ηλικία των 2. Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά τι σημαίνει πρώιμη παρέμβαση, ποιους και πώς βοηθάει.

Τι είναι και μέχρι ποια ηλικία διαρκεί

Η πρώιμη παρέμβαση είναι τεχνικές νευροαναπτυξιακές οι οποίες εφαρμόζονται από τη γέννηση και τους πρώτους μήνες της ζωής. Μέσα από αυτές τις τεχνικές προσπαθεί κανείς να δώσει τα σωστά ερεθίσματα στο αναπτυσσόμενο εγκέφαλο και να αντιμετωπίσει τυχόν παθολογίες που θα προκύψουν από περιγενετικά συμβάματα, προωρότητα, παραμονή στις Μονάδες Εντατικής Νοσηλείας επί μακρόν κ.λπ. Η πρώιμη παρέμβαση αρχίζει από την ηλικία των 0 και το πρώτο κομμάτι ολοκληρώνεται στην ηλικία των 2 ετών. Από εκεί και μετά τα παιδιά μπορεί να έχουν ανάγκη για περαιτέρω πρώιμη παρέμβαση που αφορά τα προ-μαθησιακά τους θέματα. Επομένως, πρόκειται για μια διαδικασία που μπορεί να ξεκινήσει από την ηλικία των 0 και συνεχίζεται μέχρι εκεί που το παιδί μπορεί να έχει ανάγκη.

Ποια παιδιά τη χρειάζονται και γιατί

Βρέφη ηλικίας 0-2 ετών που έχουν ήδη επιβεβαιωμένη, μέσω μαγνητικών, υπερήχους εγκεφάλου κ.λπ., εγκεφαλική βλάβη. Μια ομάδα βρεφών, δηλαδή, με συγκεκριμένη παθολογία, όπως πρόωρα με εγκεφαλικές αιμορραγίες, βρεφάκια με υδροκέφαλο κ.ά., αλλά και παιδιά που έχουν ανάγκη ενίσχυσης της φυσιολογικής τους εξέλιξης. Τα προγράμματα της πρώιμης παρέμβασης εφαρμόζονται, για να αντιμετωπίσει κανείς όσο γίνεται την πιθανότητα της εγκεφαλικής βλάβης και την κλινική της έκφραση.

Τι περιλαμβάνει 

Φυσιοθεραπευτικά προγράμματα, θεραπευτική κολύμβηση, εργοθεραπεία, λογοθεραπεία για σίτιση – κατάποση κ.ά. με στόχο να μην εκφραστεί κλινικά σε σοβαρό βαθμό η βλάβη. Πρόκειται για βλάβες που δεν εκφράζονται άμεσα αλλά μετά τον πρώτο χρόνο ζωής συνήθως.

Τι προσφέρει 

Μελέτες στο εξωτερικό έχουν αποδείξει ότι η πρώιμη παρέμβαση στα πρόωρα μωρά που δεν έχουν εγκεφαλική βλάβη βοηθάει τη νοητική και κοινωνική τους εξέλιξη τα δύο πρώτα χρόνια ζωής τους. Οσον αφορά όμως παιδιά με πρώιμες κλινικές ενδείξεις εγκεφαλικής παράλυσης είναι σχεδόν επιβεβλημένο να υπάρξει πρώιμη παρέμβαση, διότι οι οδοί στον εγκέφαλο που εξελίσσονται μπορούν, με τη βοήθεια της φυσικοθεραπείας, να παρακάμψουν το σημείο της αρχικής βλάβης και να δημιουργήσουν καινούργιες διακλαδώσεις. Αυτό βασίζεται σε μια ιδιότητα του βρεφικού εγκεφάλου που λέγεται νευροπλαστικότητα και την οποία δεν έχει ο ενήλικας. Αν δηλαδή ένας ενήλικας πάθει εγκεφαλικό, δύσκολα η ημιπληγία του θεραπεύεται, ενώ ένα βρέφος αν πάθει εγκεφαλικό, με τη βοήθεια της φύσης των διακλαδώσεων που ήδη δημιουργούνται και της εκ των έξω παρέμβασης -δηλαδή της δικής μας πρώιμης παρέμβασης- μπορεί να κάνει επαναδιοργάνωση της βλάβης. Δηλαδή να έχει μια ημιπληγία, αλλά να είναι ένα περιπατητικό παιδάκι με κάποιο μικρό πρόβλημα στο χεράκι ή στο ποδαράκι που θα μπορεί να πηγαίνει κανονικά σχολείο. Με άλλα λόγια, η πρώιμη παρέμβαση περιορίζει την κλινική έκφραση της εγκεφαλικής βλάβης.

Έγκαιρη διάγνωση

Το έγκαιρο στις περιπτώσεις αυτές μπορεί να μην είναι διάγνωση αλλά και υποψία. Υπάρχουν δηλαδή σημάδια υποψίας του τι δεν πάει καλά κι αυτή την υποψία αντιμετωπίζεις, ώστε να μην γίνει διάγνωση. Είναι προτιμότερο να βοηθηθούν όλα τα παιδιά για τα οποία υπάρχει έστω και υποψία, προκειμένου να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος.

Οι πληροφορίες αντλήθηκαν από τη συνέντευξη της παιδονευρολόγου Λένας Σκουτέλη στην εφημερίδα «Χανιώτικα Νέα», πηγή: www.haniotika-nea.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s