Σπλιτς, σπλατς στην πισίνα

swimming

Δεν είναι λίγες οι φορές που οι γιατροί στα follow up μάς συστήνουν κολυμβητήριο για τα πρόωρα παιδιά μας. Η κολύμβηση είναι μια εξαιρετική άσκηση για το μυοσκελετικό και καρδιοαναπνευστικό σύστημα του ανθρώπινου οργανισμού, πόσω μάλλον για τα πρόωρα παιδιά που στη βιασύνη τους να γεννηθούν δεν μπόρεσαν να αναπτύξουν όπως τα τελειόμηνα τα συστήματα αυτά. Ενδεχομένως να αντιμετωπίζουν κάποιο άλλο πιο ειδικό πρόβλημα που να χρήζει ιδιαίτερης θεραπείας. Σε κάθε περίπτωση ας δούμε τα οφέλη του νερού, για να γνωρίζουμε, προτού επιλέξουμε τη δραστηριότητα ή θεραπεία που ταιριάζει στο δικό μας παιδί.

Τι προσφέρει η κολύμβηση στα μικρά παιδιά;

Το νερό είναι ένα εξαιρετικό μέσο θεραπείας και άσκησης καθώς προσφέρει πολλά αισθητηριακά ερεθίσματα. Η άσκηση στο νερό ενισχύει το μυοσκελετικό, το νευρομυικό και το καρδιοαναπνευστικό σύστημα και συμβάλλει στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη.  Η κολύμβηση παρακινεί ευχάριστα το παιδί και το βοηθά να μάθει και να χαρεί κινητικές δεξιότητες που δύσκολα θα μπορούσε στην ξηρά. Πιο ειδικά, αποτελεί την πιο επωφελή μορφή άσκησης για παιδιά με κινητικά προβλήματα, τα οποία μπορούν να παρακολουθήσουν, ανάλογα με τις ανάγκες τους, είτε μαθήματα υδρο(φυσικο)θεραπείας είτε μαθήματα θεραπευτικής κολύμβησης είτε και τα δύο.

ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ

Τι είναι η υδρο(φυσικο)θεραπεία;

Ενας συνδυασμός θεραπευτικών ασκήσεων και τεχνικών – μαζί και διδασκαλίας κολύμβησης – που γίνεται σε ειδικά σχεδιασμένη, θερμαινόμενη πισίνα. Πρόκειται για ένα κινησιοθεραπευτικό πρόγραμμα κομμένο και ραμμένο στις ανάγκες του κάθε παιδιού. Στόχος της είναι να επιλύσει τα όποια προβλήματα κινητικότητας, ώστε να βελτιωθεί η κίνηση του παιδιού, αρχικά μέσα στο νερό και στη συνέχεια στην καθημερινότητά του, και τελικά να καταστεί εκείνο όσο το δυνατόν ανεξάρτητο.

Τι χρειάζεται και πού γίνεται;

Χρειάζεται συνταγογράφηση από γιατρό και γίνεται από (υδρο)φυσικοθεραπευτές σε ειδικά σχεδιασμένη, θερμαινόμενη πισίνα με θερμοκρασία νερού 31°C – 36 C. Για το μάθημα χρησιμοποιούνται συσκευές επίπλευσης για την υποστήριξη του σώματος και αντιστάσεις για την εκγύμναση.

Ποιες ασκήσεις πραγματοποιούνται;

Ασκήσεις ενδυνάμωσης, διατατικές, ισορροπίας, αρθρικής κινητοποίησης-σταθεροποίησης, εκπαίδευσης βάδισης και δεξιοτήτων των άνω άκρων.

Ποια είναι τα οφέλη της;

Όσον αφορά τη φυσική λειτουργία βελτιώνεται η ισορροπία, η σταθερότητα, ο συντονισμός και φυσικά η κινητικότητα. Και στη γενικότερη υγεία όμως και φυσική κατάσταση τα οφέλη δεν είναι λίγα. Η υδροθεραπεία ενδυναμώνει την καρδιοαναπνευστική λειτουργία, ενισχύει τη μυική δύναμη και τη μυική αντοχή και βελτιώνει την ελαστικότητα του σώματος, ενώ το παιδί χαλαρώνει και κατακτά πλήρη αναπνευστικό έλεγχο.

ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗ

Τι είναι η θεραπευτική κολύμβηση;

Καταρχάς, για να μην μπερδευόμαστε με τον προσδιορισμό «θεραπευτική», δεν πρόκειται για θεραπεία, αλλά για μια προσέγγιση που έχει να κάνει με την εκμάθηση της κολύμβησης. Ο όρος «θεραπευτική» τονίζει τις ευεργετικές επιδράσεις τόσο της άσκησης στο νερό, όσο και των ιδιοτήτων του ίδιου του νερού στη φυσική και ψυχοκοινωνική κατάσταση του παιδιού. Ουσιαστικά πρόκειται για απλή κολύμβηση που  αποκαλείται ωστόσο θεραπευτική όταν ακολουθεί κάποιο πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ιδιαίτερες ανάγκες ενός παιδιού. Γι’ αυτό και πολλές φορές τη λέμε και «προσαρμοσμένη».

Πού αποσκοπεί;

Στο να καταστεί το παιδί αυτόνομο κινητικά μέσα στο νερό, να διασκεδάσει, να αποκτήσει ψυχοσωματική ευεξία, να κοινωνικοποιηθεί και – φυσικά – να μάθει κολύμπι και να αθληθεί.

Πού και πώς γίνεται;

Σε πισίνα θερμαινόμενη, θερμοκρασίας 28 – 30 °C, από εκπαιδευτές κολύμβησης, είτε με είτε χωρίς βοηθήματα επίπλευσης, είτε σε ατομικό είτε σε ομαδικό πρόγραμμα, ανάλογα με την ηλικία και τις δεξιότητες του παιδιού.

Ποια είναι τα συγκεκριμένα οφέλη της στην υγεία;

Πέρα από τη χαλάρωση, ψυχική και σωματική, τα οφέλη στην υγεία είναι τα ίδια ακριβώς με της υδροθεραπείας: ενδυναμώνει την καρδιοαναπνευστική λειτουργία, ενισχύει τη μυική δύναμη και τη μυική αντοχή και βελτιώνει την ελαστικότητα του σώματος, ενώ το παιδί χαλαρώνει και κατακτά πλήρη αναπνευστικό έλεγχο. Όσον αφορά τη φυσική κατάσταση, βελτιώνει την ισορροπία, την ευκαμψία, τον συντονισμό και την ταχύτητα, ενώ προσδίδει δύναμη και αυξάνει τις επιδόσεις.

Τις πληροφορίες αντλήσαμε από άρθρο του  Βασίλειου Χ. Σκουτέλη, Φυσικοθεραπευτή MSc, Εργ. Συνεργάτη του ΤΕΙ Αθήνας (http://mediphysio.gr/1002/ydrotherapeia/)

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s